perjantai 12. huhtikuuta 2013

Ratsastushistoriaa!

Moi!
Eli ku en ny muutakaa keksi ni aattelin kirjottaa mun (Tiian) ratsastushistoriasta =).
Nojoo, alotin joskus vuonna 2004 tai jtn nimeltämainitsemattomalla tallilla. (en siis viitti sanoa tallin nimeä, koska nii..) Kävin siellä ekan ja vikan leirini. Siellä ratsastelin tietämättömänä nää kaikki vuodet. En siis tiennyt kuinka huonoo opetusta siellä on. Opettaja istuu kentän vieressä ja huutaa ohjeita (eikä sitäkään aina).
Pelkäsin mennä shettistä isommalla, ja olin jo aika pitkä shetuille. Noo, siellä sit alotin jo menee isommilla poneilla taluttajan kanssa. Välillä opettaja oli sitä mieltä että olen surkea ja laittoi taluttajan viereeni, joka ei edes osannut hallita hevosta. Maastoissa käytiin, mutta ei ravattu tai laukattu koskaan. Kaikilla vieressä avustajat maastossa, paitsi kaikkein varmimmilla hevosilla. Eli kahdella.
Vuonna 2010 kävin kuusikorven hevostilalla ekan esteleirini. (alkeisesteleiri) En ollut koskaan ennen hypännyt ja olin ihan innoissani.
Kun kysyttiin, kauanko olen ratsastanut sanoin 6 vuotta.. Noloa.
Siellä sain tosi paljon varmuutta: maastossa ilman avustajaa ja ilman satulaakin kerran, hyppäsin esteitä, ja oppisin jotain.
No, vielä sokeana jatkoin vaan vanhalla tallilla. Samaan malliin puksutettiin käyntiä ympäri kenttää avustajat vieressä ettei vaan satu mitään. Jos ravattiin, niin ravattiin vain muutaman kerran yksi pitkä sivu.
Vuonna 2011 lähdin taas samalle kuusikorven leirille. Olin sitä mieltä että kuusikorpi on paras paikka.
Milla taisi lopettaa tuona vuonna vanhalla tallilla, ja siirtyi maskulle. Olin vieläkin sokeana jatkamassa siellä.
Siis kävimme 2011 katsomassa maskulla.
Menin Simolla ja laukkasin ensimmäistä kertaa ilman avustajaa. Se oli sitten jännittävää. :DDDD
Opin silloin paljon uutta, mutta olin siiiis sokeana vieläkin jatkamassa vanhalla tallilla.
Olin kuulemma Simo tunnin jälkeen sanonut, että paikka on surkea koska olen tottunut laukkaamaan vain yhdellä ponilla. Waaaata???
Tallilla alkoi vuonna 2012 tulla estekursseja ja estetunteja. Olin ihan into piukassa menossa melkein jokaiselle. No sielllä sitten huomasin oikeasti, että mitä siellä olen oppinut: en mitään??.. Hypättiin max. 30 cm esteitä ja hevoset oli siis kouluttamattomia, eikä osannut hypätä.
Opettaja huutaa suoraa kurkkua, että mitäs helvettiä siellä selässä parut, ohjaa hevonen esteelle ja anna pohkeita. Just, hyvää opetusta tosiaan.. Itkin siis (ainakin mielessäni) joka estetunti, kun ei vaan sujunut..
No. Tuolla nyt oli sellainen menetelmä, että kun on taluttanut 7 kertaa tunnin tai puoli tuntia, saa yhden palkkatunnin. Mietin sitten, että tuleeko ne varmasti oikein, kun niitä on niin vähän.
Aloin sitten merkkaamaan jokaisen kerran, kun siellä kentällä käppäilin. Niitä oli 7 merkintää enkä saanut palkkatuntia. Kun mulla oli 14 merkintää sain suuunnilleen 1 palkkatunnin. Laskeskelin, että kun olisi pitänyt saada 4 palkkatuntia sain vain 1½?? Tästä sit suutuin ja aloin oikeesti miettimään tallin vaihtoa.
En suostunut ensin, mutta ajattelin, että eihän täällä mitään opi.
Hankin sitten vuokrahevosen Dianan. <3 Dianan kanssa sain lisää varmuutta ratsastukseen, ja muuhunkin.
Kävin vuokraamassa Dianaa tammikuuhun (2013) saakka. Päätin, että aloitankin maskulla, koska siskonikin käy nykyisin siellä.
2013 kesäkuussa kävin kuusikorvessa esteleirillä.
Nyt, olen oppinut paljon näin pienessä ajassa, ja olen todella tyytyväineen!!!<3

Joo, ens viikolla mennään varmaan alvalle irtotunnille ja perjantaina mennää harjailee naapurin heposia :)
Öitä!

Tiia

2 kommenttia:

Milla kirjoitti...

Miten musta tuntuu etten ole edes lukenut tätä? Jotenkin se on ilmeisesti päässyt livahtamaan :D (kun mulla ei ole edes parempaa tekemistä kuin lukea sun vanhoja postauksia, heh. Mutta haen inspaa kirjoittaa tän päivän tunnista)

Heh, mun mielestä olitte kaikki niin söpöjä sillon ku oltiin Maskul käymäs :D Sää et tykännyt ku olit tottunut laukkaa toisella ponilla.
Ja Jonna vasta olikin mainio. Se oli ku ostostv myyjä kun se selitti että ihan kiva paikka "mutten voi jättää hoitsuani!!" :D

Ja sit vielä kun Jonna kertoi että se oli ollut hyvä paikka muuten, mut oli jotain huonoja juttuja. Kun esim hevosia vedettiin suusta.
Kun sitten kysyin että niin missä välissä sä sitäkin näit?
"Joo, älä kato loukkaannu mut esim sä"

Kai toi oli jotain pettämätöntä Jonna-logiikkaa, päätin alkaa kiskomaan hevosia suusta ihan sen takia kun oltiin Maskulla irtotunnilla, Marianne varmaan vähintään käski niin tekemään, aiemmin en toki ollutkaan sitä tehnyt :D

Suloista aikaa, ite itkin onnesta kun sain ekaa kertaa laukattua itse ja kaikkea. Se oli hieno päivä, ainakin mulle kun sen jälkeen päätin vaikka kävellä tallille joka talvi jos vaan saan takaisin kaiken ilon :')

Tiia kirjoitti...

Kääks, mul on päässy tää kommentti livahtamaan jotenki :P
Mä en muista siit päivästä ku vaan sen et menin simolla ja oltiin noloja, kun ei tiedetty mitään Mariannen kysymyksien vastauksia :D HUPS!
Mut onneks vihdoin tajuttiin tän jutun JUONI :D eli se et mikä on oikeesthyvä tajuuks :D?

JA MILLAAA AUTA:
tää vastaus kommentti ei tuu sillai ku haluun, ja tä on muutenki tyhmä, ni miten saan sen sillai et jokasen kommentin alla lukee "vastaa kommenttiin" tai se :D Ku sul on sillai ja mä en osaa..